2022-06-09
The business of gaming – allt du vill veta om spelbranschen
Den 15 juni har du möjlighet att lyssna till ett antal experter från gamingindustrin – entreprenörer, gamers och forskare – för att lära dig mer om ”the business of gaming”. Science Park tillsammans med Dreamhack bjuder in till en kväll med fokus på spel och gaming. Under kvällen kommer du få svar på alla dina frågor kring att starta eget och driva företag inom spelindustrin.
På bara ett decennium har omsättning i den svenska spelbranschen ökat från en dryg miljard till nästan 35 miljarder. Antalet bolag, vinstsummorna och antalet anställda i branschen – allting ökar. De svenska spelutvecklings-bolagen ligger i framkant och övriga världen älskar spel som skapats i Sverige.
Branschen är betydligt större än vad många tror och rymmer många yrken. Spelutvecklare, programmerare, konstnärer, producenter, tekniker, designer, testare, art leads, 3D- & 2D-artists, animerare och moderatorer. Frågan är inte längre vem som spelar – utan vem som inte gör det.
Under eventet på Science Park medverkar bland annat Philip Hübner (CBDO på Challangermode), Magnus Ling (Sales Manager på Ifairs AB) och Brian McCauley (forskare vid Jönköping University.
Brian McCauley är vice ordförande i Esports Research Network och forskare på Media, Management & Transformation Center på JIBS.
Hans forskning fokuserar på skärningspunkten mellan företag och gräsrötter inom områden som LAN, spelutveckling, nationella förbund och utbildning. Brian har bland annat publicerat forskning om e-sport och City of DreamHack – här kan du läsa hans rapport.
Eventet, som är ett samarrangemang mellan Science Park, DreamHack, PhoenixBlue, Justice och Jönköping University, är gratis och öppet för alla intresserade.
Läs mer och anmäl dig här senast den 13 juni